Bree Sant

zeilen op de waddenzee

Bree Sant

De mooist gelijnde klipper van nederland

 

In 1905 liep deze prachtige tweemast klipper van stapel bij Scheepswerf Kalkman in Capelle aan den IJssel (Klaringse Veer), vlakbij Rotterdam. Ze kwam onder de naam “Cathalina” in de vaart en de eerste schipper en eigenaar was L. Kanters. De klipper werd stevig gebouwd omdat de soms ruige Westerschelde bevaren moest kunnen worden. Tot 1929 zeilde het schip met vracht. In dat jaar werd het zeiltuig verwijderd en er een motor ingebouwd. Tot eind jaren 70 diende de Cathalina als vrachtschip. Daarna belandde ze als woonschip voor de wal tot Jan Brouwer het schip in 1994 kocht. De Cathalina kreeg een nieuwe naam: Bree Sant. 1995 kwam ze in vaart tot zeilend passagiersschip. Vanaf 1995 zeilde Jan met tevreden passagiers over het IJsselmeer en de Waddenzee. Eind 2023 nam Klaas Bosch het schip over en kon Jan gaan genieten van zijn welverdiende pensioen.

Waarom zeilen met de Bree Sant ?

Onderdeks vind je een prachtige ruime salon met zitplaats voor 28 personen. De kombuis is goed uitgerust met alles wat een kok nodig heeft. Er zijn 10 hutten (4 x 4 en 6 x 2) met warm en koud stromend water en centrale verwarming.

EISEN

De Bree Sant voldoet aan alle veiligheidseisen van de Binnenschepenwet.

RUIMTE

Er is veel zit-, lig- en relaxruimte aan dek.

BEMANNING

De Bree Sant heeft ervaren bemanning

STABILITEIIT

De Bree Sant is een stabiel schip met goede zeileigenschappen

HUTTEN

Er zijn zes 2-persoons hutten en 4 vierpersoons hutten met een wasbak, verwarming en ventilatiemogelijkheid. Comfortabele kooien (bedden) 70x200cm

GTL

Vanaf 2019 varen we op GTL (Gas To Liquid). ALs de motor aan gaat is dat zonder roetuitstoot

STAHOOGTE

Stahoogte door het hele schip

SANITAIR

2 toiletten, 2 douches en 1 badkamer met douche/toilet.

DIEPGANG

Bijna het hele Wad is bezeilbaar door geringe diepgang van 1,30 m

SFEER

De bemanning en het schip creëren een gemoedelijke, gezellige en gastvrije sfeer.

CATERING

Ervaren catering in eigen beheer door Caro van der Meulen. http://www.carokookt.nl

GARANTIEFONDS

Alle reizen zijn gedekt onder het garantiefonds VZR-garant.

Zij het schip van de binnenkant

Bree Sant toen

De Klipper Bree Sant is in 1905 gebouwd bij scheepswerf Kalkman in Kralingse Veer onder de rook van Rotterdam onder de naam ” Cathalina “, later heette het schip “Adriana” en tegenwoordig “Bree Sant”. Dit is ook de naam van een eeuwenoude zandbank in de Zuiderzee en Waddenzee waar nu de Afsluitdijk op is gebouwd.

De Klipper Bree Sant is in1905 gebouwd bij scheepswerf Kalkman in Kralingse Veer onder de rook van Rotterdam onder de naam ” Cathalina “, in opdracht van schipper L. Kanters uit Terneuzen. Het werd een stoere klipper geschikt voor de ruige Westerschelde. In 1922 is het schip gekocht door R.A. Ruijtenberg die er tot 1929 mee zeilde. In 1929 werd de klipper omgebouwd tot motorschip bij de firma Stam in Nieuw Lekkerland. Er kwam een nieuw schippersverblijf en een stuurhut op. Tot 1936 is er zand en grind met het schip gevaren en tot 1940 werd er veel met stukgoed op de Rijn gevaren. Na de Tweede Wereldoorlog werd er voornamelijk naar Belgie gevaren. In 1956 kwam er electrisch licht aan boord. Vanaf 1958 voer het schip weer vaak de Rijn op naar Keulen en Dusseldorf. In 1968 werd er een nieuwe motor in geplaatst, een Scania Vabis van 153 pk. Inmiddels staat er een gloednieuwe motor in van 185 pk die betere emissiewaardes heeft dan de oude.  Het schip heeft tot eind zeventiger jaren nog vrachtgevaren en werd toen woonschip. Jan en Trudy hebben het schip in 1994 gekocht en het in 1995 geheel verbouwd en weer onder zeil gebracht. Eind 2023 nam Klaas Bosch het schip over. 

Bree Sant toen

Na een eerste seizoen zeilen bleek de Bree Sant een uitstekende zeiler te zijn met bovendien een ruime en luxe accommodatie

De Bree Sant is een tweemastklipper van ruim 32 meter lang en 6 meter breed. Een zeiloppervlak van 400 vierkante meter, tijdens wedstrijden wel tot 700 vierkante meter. De zeilen zijn eenvoudig te bedienen, zodat er ook met weinig mensen gezeild kan worden. Aan dek is veel ruimte en een grote, gezellige kuip zodat iedereen een plekje kan vinden. De houten masten en rondhouten en veel teakhout aan dek geven het schip een bijzondere uitstraling.

Beneden komt u in een mooi ingerichte salon en ruime open keuken gescheiden door een bar.

De mahonie betimmering ademt een nautische sfeer en u waant zich aan boord van een klassiek jacht. Hier vindt u ook de hutten, sanitaire voorzieningen en bergruimtes. Het gehele schip is voor de koudere periodes voorzien van centrale verwarming. De hutten zijn voorzien van warm en koud stromend water, 220 volt stopkontakten, kledinghaken en een kastje. De bedden zijn 2 meter lang en sommige bedden hebben nog extra beenruimte.

De plattegrond van de Bree Sant

Ons huidige team

Onze bemanning

tjaartKampijonNautischeBlik

Tjaart Kampijon

Schipper
Maat

Sam Verlaan

Maat 2025
SONY DSC

Caro van der Meulen

Kok
klaasouwekop

Klaas Bosch

Schipper / Eigenaar / Manager
Een echt schip

De buitenkant

De Bree Sant is één van de mooiste klippers van de vloot traditionele schepen met een klassiek, authentiek silhouet. Daarnaast is het een comfortabele snelle zeiler. Schipper Jan Brouwer is op en langs het water opgegroeid, heeft een jarenlange ervaring met grote zeilschepen en is altijd in voor een uitdaging. Jan heeft het schip zelf helemaal opgebouwd en weet als geen ander het beste uit zijn schip te halen. Graag vaart hij naar de Waddeneilanden, de historisch stadjes aan het IJsselmeer, de Friese meren of een rondje Noord-Holland, maar hij staat ook zeker open voor uw eigen ideeën! U heeft de mogelijkheid om actief aan het zeilen deel te nemen, maar als het zo uitkomt kunt u ook in alle rust genieten van wat er om u heen gebeurt. Met Enkhuizen als vertrekhaven liggen het gehele IJsselmeer en de Waddenzee voor u open!

Aan boord van de Bree Sant is het gemakkelijk bewegen en er is een ruime zithoek, een zonnedek en een groot achterdek waar u altijd welkom bent. Het vele teakhout geeft het schip een bijzondere uitstraling.

Beneden komt u in een mooi ingerichte salon en ruime open keuken, gescheiden door een bar. Hier vindt u ook de hutten, sanitaire voorzieningen en bergruimtes. Het gehele schip is voor de koudere periodes voorzien van centrale verwarming. De mahonie betimmering ademt een nautische sfeer en u waant zich aan boord van een klassiek jacht. In de aantrekkelijke salon zijn al vele gezellige avonden doorgebracht!